Témata poradny...

 

Výběr matrací vhodných do elektrických polohovacích postelí

Výběr matrací pro elektrickou polohovací postel.

 

Námi vyráběné matrace jsou všechny určeny pro elektrická polohovací lůžka. Jsou tedy více poddajné pro ohyb a zlom z důvodu častých deformací, které vykonává právě pohyb elektrické polohovací postele. Matrace, které nejsou určeny pro elektrické polohovací postele potom mohou být přesně těmito pohyby značně poškozeny (prasklé švy, zipy potahů, roztrhané potahy matrací samotných, drolení nebo trvalé deformace náplní. Naprosto nevhodnými matracemi pro elektrická polohovací lůžka jsou matrace pružinové, nebo matrace, které obsahují pevné konstrukční prvky.

 

Jaké matrace tedy můžete zakoupit u nás?

Jsou to tři druhy matrací, které pokrývají celou škálu potřeb klienta.

 

1)   Matrace pěnová s potahem Trimpex. Tento Náš základní typ matrace je určen pro elektrické polohovací postele. Obsahuje kvalitní pěnu RP24040 o výšce 9,5cm a je potažena prošívaným textilním potahem Trimpex. Je určen pro klienty, kteří vyžadují pohodlí postelové matrace a netrpí úniky, proleženinami (dekubity) ani nechtějí omyvatelný potah. Trimpexový povlak se dá jednoduše vyprat a je to velice příjemný teplý materiál.

zde:

http://www.postelova.cz/Matrace.html?vyhledavani=&vsude=&list=&xmlid=587230#detail

2)   Matrace pěnová s paropropustným potahem Safr. Tento Náš střední typ matrace je určen pro elektrické polohovací postele. Obsahuje kvalitní pěnu RP24040 o výšce 10cm a je potažena paropropustným potahem Safr. Paropropustný potah Safr je materiál membránového systému který umí zajistit nepromokavost z vnější strany a vzdušnost z vnitřní strany matrace. V praxi to znamená, že tekutina dovnitř matrace nepronikne, ale vzduch z vnitřní strany ano. Matrace je tedy odolná vůči tekutinám, ale dýchá. Matrace vybavené tímto potahem se mohou tedy omývat vlhkým hadrem a v případě razantnějšího znečištění prát až na 95°C. Tyto matrace jsou určeny pro uživatele, kteří trpí úniky, nebo jen chtějí pohodlí snadno omyvatelného potahu matrace, který se může prát na vysoké teploty.

zde:

http://www.postelova.cz/Matrace.html?vyhledavani=&vsude=&list=&xmlid=587231#detail

3)   Matrace pasivní antidekubitní s paropropustným potahem Safr. Tento náš nejvyšší typ matrace je určen pro elektrické polohovací postele. Obsahuje vysoce kvalitní pěnu HR40036  o výšce 12cm. Tato vysoce kvalitní pěna je prořezána do pravidelných kvádrů které tvoří 7 zón o různé tvrdosti a zajišťují tak pravidelnější rozložení váhy pacienta na podložce (matraci). V praxi to znamená, že kontroverzní zóny náchylnější na tvorbu dekubitů (proleženin) jsou tvořeny z menších kvádrů, které se snadněji poddají váze uživatele, než například zóna beder, která tímto příliš netrpí a zde je tedy možné zachovat vyšší tvrdost zóny, která je tím pádem tvořená většími bloky.  Matrace je potažena paropropustným potahem Safr. Paropropustný potah Safr je materiál membránového systému, který umí zajistit nepromokavost z vnější strany a vzdušnost z vnitřní strany matrace. V praxi to znamená, že tekutina dovnitř matrace nepronikne, ale vzduch z vnitřní strany ano. Matrace je tedy odolná vůči tekutinám, ale dýchá. Matrace vybavené tímto potahem se mohou tedy omývat vlhkým hadrem a v případě razantnějšího znečištění prát až na 95°C.

zde:

http://www.postelova.cz/Matrace.html?vyhledavani=&vsude=&list=&xmlid=587232#detail

 

 

Pro jednoduchost tedy malá rekapitulace:

 

1)   Matrace pěnová s potahem Trimpex – pro uživatele, kteří požadují komfort, ale nepotřebují voděodolnost potahu ani antidekubitní ochranu. 

Cena matrace 1 690,- (při zakoupení postele u naší společnosti 1 090,-)

2)   Matrace pěnová s paropropustným potahem Safr – pro uživatele, kteří požadují komfort a také hledají příjemný voděodolný potah matrace, který jim umožní snadné čištění potahu, nebo precizní praní na 95°C.

Cena matrace 1 990,-

3)   Matrace pasivní anitekubitní s paropropustným potahem Safr - pro uživatele, kteří požadují komfort a začínají pociťovat vznik dekubitů (proleženin) nebo předpokládají jejich vzniku. Tato matrace je v příjemném voděodolném potahu, který umožňuje jeho snadné čištění, nebo precizní antibakteriální praní na 95°C.

Cena matrace 2 990,-

 

Co je to repasovaný produkt?

 

Společnost Invira s.r.o. se snaží dopomoci lidem, kteří nemají nárok obdržet od pojišťovny zdravotní pomůcku a zároveň nemají možnost zakoupit nový produkt z důvodu vysoké pořizovací ceny. Proto poskytujeme možnost zakoupit si zdravotní pomůcku použitou, které za přispění práce našich techniků vdechneme nový život, uvedeme ji do úplného technického stavu a dále ji poskytujeme za zlomek pořizovací hodnoty. Procentuálně se u el. polohovacích postelí pohybujeme lehce pod poloviční slevou, ale třeba u el. vozíků je pořizovací cena nejméně čtvrtinová. Zde již zákazník velice pocítí rozdíl mezi novým a repasovaným produktem.

 

Proto prosím věste, že se naše společnost snaží vždy uvést pomůcky do co možná nejlepšího i optického stavu, ale přeci jen se jedná o pomůcky použité a proto je potřeba uvažovat o známkách užívání předchozím uživatele. Nejlépe se dá toto přirovnat k pořízení nového a užitého automobilu. Může se tedy jednat o nejrůznější škrábance, oděrky a známky způsobené běžným použitím pomůcky.

 

Míra opotřebení je u různých pomůcek různá a také je různá míra vnímání klientů. Proto, prosím, dobře zvažte zakoupení repasovaného produktu ze dvou důvodů. Prvním z nich je míra opotřebení viz text výše a druhým je pouze 6ti měsíční záruční lhůta vztahující se na repasovaný produkt jako celek, tedy i na baterie, ovladače, atd.

 

V případě zájmu Vás rádi informujeme o ceně nového produktu a také Vám jej rádi v případě zájmu dodáme.

 

Co je to motomed

 

MOTOmed je pohybový trenažer určený vozíčkářům, lidem se sníženou schopností chůze nebo tělesnou slabostí. Používá se pro rehabilitaci horních i dolních končetin. Umožňuje nejen pasivní cvičení, kdy motor stroje sám rozpohybuje a uvolní končetiny, ale i aktivní cvičení, ve kterém může pacient cvičit vlastní silou proti nastavitelnému odporu. Výhodou MOTOmedu je, že se jeho činnost pro každého pacienta nastavuje individuálně. Rehabilitace tak může být co nejúčinnější s ohledem na konkrétní potřeby rehabilitovaného. Přitom je cvičení na MOTOmedu snadné a současně účinné!

 

Jak motomed konkrétně pomáhá:

 

1. Zvyšuje pohyblivost, uvolňuje svalstvo a svalové napětí, podporuje chůzi.

 

2. Redukuje bolestivé křeče svalstva.

 

3. Snižuje následky nedostatku pohybu (zvyšuje prokrvení organismu, pomáhá při ztuhlosti kloubů, zkrácení šlach, trávicích potížích a vodě v končetinách).

 

5. Pomáhá objevit zbytky síly svalů, udržovat je a znovu vytvářet.

 

6. Pozitivně působí také na psychiku pacientů.

 

 

 

 

Jak správně vybrat invalidní vozík

Pro mnohé osoby se sníženou mobilitou je invalidní vozík téměř nutností. Může se jednat o dočasné zdravotní problémy nebo i o problémy dlouhodobého charakteru, jako je například ochrnutí. Poradíme vám, jak si takový invalidní vozík zajistit a jak ho správně vybrat.

Nejdůležitější parametry, na které bychom se při výběru vhodného typu invalidního vozíku měli zaměřit:

1. Hmotnost uživatele = nosnost vozíku

2. Šířka sedáku (vzdálenost mezi postranicemi) - vzdálenost mezi kyčlí pacienta a postranici by měla být cca.1-2 cm z každé strany. Orientačně můžeme změřit pomoci dlaní rukou. Pokud vybereme užší sedák s menší mezerou, bude vozík nepohodlný. Naopak při volbě příliš široké sedačky bude invalidní vozík hůře ovladatelný, zbytečně široký (problém s průjezdem mezi zárubněmi apod.) a také zbytečně těžký (horší manipulace).

Další důležité rozměry najdete na obrázku níže, nicméně šířka sedáku (ŠS) je ten nejdůležitější rozměr pro výběr invalidního vozíku. Řadu dalších rozměrů, jako např. délka stupaček (VS), lze u vozíku nastavit.

Pomocná orientační tabulka pro určení šíře sedu:

3. Hmotnost vozíku - čím těžší invalidní vozík, tím horší je manipulace s ním, zejména pokud plánujeme převozy vozíku v osobním automobilu. Standardní vozíky jsou vyrobené z oceli. Lehčí - odlehčené vozíky jsou vyrobené z duralových slitin.

4. Rychlospojka = možnost rychlé demontáže kol - důležité, pokud plánujeme invalidní vozík převážet v osobním automobilu. Zadní kola se lehce sundají pouhým stiskem na osku kola, což trvá vteřinu a není k tomu potřeba žádné nářadí. Opětovná montáž se provede pouhým nasunutím kola na osku (k aretaci dojde automaticky).

5. Možnost složení vozíku je také důležitým parametrem, pokud chcete vozík převážet autem. Složením vozíku, který zrovna nepoužíváte, šetříte také místo v bytě. Šířka složeného vozíku je zhruba 30 cm. Veškeré námi prodávané invalidní vozíky mají skládací rám.

6. Pneumatická anebo plná kola. Plná kola jsou bezúdržbová - nemusí se hustit a nehrozí propíchnutí duše. Komfort jízdy je ovšem o něco horší, zejména na hrbolatém povrchu, kdy tyto kola nepruží stejně dobře jako pneumatická (nafukovací). Je tedy znovu důležité, kde a kým bude vozík používán. Pokud se bude jednat hlavně o použití v interiéru, a nebo bude vozík používán jen ke krátkým přesunům. Pak jsou plná kola vhodná. Jestli ale pacient tráví na vozíku dlouhé hodiny a vyjíždí do terénu, budou komfortnější běžná pneumatická kola.

7. Polohovací vozíky jsou vhodné pro pacienty, kteří mají problémy z udržením rovnováhy v sedě, anebo vzhledem k jejich zdravotnímu stavu, je vhodnější poloha v pololeže, resp. úplně ve vodorovné poloze.

Dále může být invalidní vozík vybaven dalším příslušenstvím, jako například:

  • brzdou pro doprovod - vhodné pro pacienty, kteří nejsou vzhledem ke zdravotnímu postižení schopni vozík ovládat sami
  • stabilizačními kolečky proti překlopení vozíku dozadu
  • úhlově nastavitelnými stupačkami (provedení ELR) - umožňují posed se zvednutou nohou v libovolném úhlu 

Z naší nabídky invalidních vozíku si určitě vyberte takový vozík, který bude splňovat Vaše požadavky. Nabídku invalidních vozíků najdete ZDE.

Pro určení správných rozměrů vozíku je možno orientačně použít tyto údaje – viz obrázek:

ŠÍŘKA SEDU (ŠS) - vzdálenost mezi dvěma postranicemi. Pacient by měl mít od postranic z každé strany ještě alespoň  cca.1-2 cm mezeru. Orientačně můžeme změřit pomocí dlaní rukou.

HLOUBKA SEDU(HS) - vzdálenost mezi zádovou opěrkou a předním okrajem sedáku. Mezi předním okrajem sedačky a podkolenní jamkou by měl být prostor cca. 5 – 6 cm. Orientačně můžeme změřit pomocí 3 – 4 prstů.

ÚHEL SEDU je standardně doporučován tak, že přední výška (PVS) bude přibližně o 4 – 6 cm vyšší než zadní výška (ZVS)

VÝŠKA OPĚRKY ZAD (VOZ).Nedoporučuje se, aby byla opěrka zad vyšší než spojnice lopatek s ohledem na pohodlí pacienta (výjimkou jsou polohovací vozíky). Reálnou výšku opěrky zad lze snížit použitím podsedáku.

VZDÁLENOST STUPAČEK (VS). Stupačka by měla být nejméně  5 cm nad zemí, jinak hrozí při průjezdu nerovnostmi nebezpečí zadrhnutí  o zem. Stehna by neměla být ve vzduchu ani příliš stlačená (měla by volně ležet na sedáku). Délku stupaček lze u všech našich vozíků jednoduše nastavit.

NASTAVENÍ TĚŽIŠTĚ (NT) – vzdálenost mezi středem zadního kola a zádovou opěrkou. Čím je tato vzdálenost menší. Tím je vozík stabilnější proti převrácení, ale o něco málo je stížená ovladatelnost a naopak. Tento údaj (možnost nastavení těžiště) je důležitý zejména pro pacienty po amputaci dolních končetin, kdy je nutno posunout osu kola až za osu zádové opěrky.

 

Jak vybrat elektrický invalidní vozík
 
Vozíky bych zordělil na tři základní kategorie.
 
1) Outdorové - (velký dojezd, sofistikované podvozky, elektronické řízení zadních kol - jako u vysokozdvižného vozíku desta - dobrý průjezd terénem, zdolávání patníků, kopců, kompletní osvětlení a blinkry, které umožňují pohodlný provoz na pozemních komunikacích, nevýhodou je jeho velká váha a horší manévrovací schopnosti).
 
př:
 
Meyra optimus 1
 
Invacare G40
 
Invacare G50
 
2) Městské - (velice agilní, pružný, dobré manévrovací schopnosti, dvě kola vždy na volném závěsu, jako u nákupního vozíku, kompletní osvětlení a blinkry, které umožňují pohodlný provoz na pozemních komunikacích. Nevýhodou je horší průjezd terénními nerovnostmi - patníky atd. a absence odpružení podvozku).
 
Invacare Storm
 
Bock B500
 
Ortoperia
 
3) Indorové - (výhradně do interiéru, velice agilní, pružný, dobré manévrovací schopnosti, možnost pohodlného složení. Nevýhodou je absence osvětlnení a velice malé možnosti překonávání terénních nerovností).
 
System E-Fix
 
Invacare Mistral
 
 

Příspěvek na zvláštní pomůcku


Nárok na příspěvek na zvláštní pomůcku má osoba, která má:

  • těžkou vadu nosného nebo pohybového ústrojí 
  • těžké sluchové postižení 
  • těžké zrakové postižení  

Těžká vada nosného nebo pohybového ústrojí, těžké sluchové nebo zrakové postižení musí být 
charakteru dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu a zdravotní stav osoby nesmí vylučovat přiznání tohoto příspěvku.

Nárok na příspěvek na zvláštní pomůcku poskytovaný na pořízení motorového vozidla nebo speciálního zádržního systému má osoba, která má těžkou vadu nosného nebo pohybového ústrojí a nebo těžkou nebo hlubokou mentální retardaci charakteru dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu, a její zdravotní stav nevylučuje přiznání tohoto příspěvku.

Za dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav se pro účely tohoto zákona považuje nepříznivý zdravotní stav, který podle poznatků lékařské vědy trvá nebo má trvat déle než 1 rok.

Okruh zdravotních postižení odůvodňujících přiznání příspěvku na zvláštní pomůcku a zdravotní stavy vylučující jeho přiznání jsou uvedeny v příloze k zákonu o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením.

Podmínkou pro poskytnutí příspěvku na zvláštní pomůcku dále je, že:

  • Osoba je starší 3 let (motorové vozidlo, úprava bytu), 15 let (vodicí pes), 1 roku (všechny ostatní pomůcky). 
  • Zvláštní pomůcka umožní osobě sebeobsluhu nebo ji potřebuje k realizaci pracovního uplatnění, k přípravě na budoucí povolání, k získávání informací, vzdělávání a nebo ke styku s okolím. 
  • Osoba může zvláštní pomůcku využívat. 
  • Zvláštní pomůcka není zdravotnickým prostředkem, který je hrazen z veřejného zdravotního pojištění anebo je osobě zapůjčen příslušnou zdravotní pojišťovnou. Také nesmí jít o zdravotnický prostředek, který nebyl osobě uhrazen z veřejného zdravotního pojištění nebo zapůjčen zdravotní pojišťovnou z důvodu nedostatečné zdravotní indikace. 
  • Pokud je pomůckou motorové vozidlo, je také podmínkou, že se osoba opakovaně v kalendářním měsíci dopravuje a že je schopna řídit motorové vozidlo nebo je schopna být vozidlem převážena. 
  • Seznam druhů a typů zvláštních pomůcek, na které je dávka určena, je obsažen ve vyhlášce č. 388/2011 Sb. Příspěvek se poskytuje i na pomůcku, která ve vyhlášce uvedena není, a to za podmínky, že jí krajská pobočka ÚP považuje za srovnatelnou s některou z pomůcek, která ve vyhlášce uvedena je. 

Stanovení výše příspěvku na zvláštní pomůcku

  • Zákon o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením rozlišuje, zda jde o pomůcku v ceně do nebo přes 24 000 Kč a speciální úpravu má pro motorové vozidlo.
  • Na pořízení zvláštní pomůcky v ceně nižší než 24 000 Kč se příspěvek na zvláštní pomůcku poskytne jen osobě, která má příjem (příjem s ní společně posuzovaných osob) nižší než 8násobek životního minima jednotlivce nebo životního minima společně posuzovaných osob. Výše příspěvku na zvláštní pomůcku se stanoví tak, že spoluúčast osoby činí 10 % z předpokládané nebo již zaplacené ceny zvláštní pomůcky, nejméně však 1 000 Kč. Z důvodů hodných zvláštního zřetele, zejména žádá-li osoba opakovaně o příspěvek na různé zvláštní pomůcky v ceně do 24 000 Kč, lze tento příspěvek poskytnout, i když příjem osoby a příjem osob s ní společně posuzovaných přesahuje výše uvedený násobek životního minima.
  • Výše příspěvku na pořízení zvláštní pomůcky, jejíž cena je vyšší než 24 000 Kč, se stanoví tak, že spoluúčast osoby činí 10 % z předpokládané nebo již zaplacené ceny zvláštní pomůcky. Jestliže osoba nemá dostatek finančních prostředků ke spoluúčasti, krajská pobočka ÚP určí nižší míru spoluúčasti (s přihlédnutím k míře využívání zvláštní pomůcky, k příjmu osoby a příjmu osob s ní společně posuzovaných a k celkovým sociálním a majetkovým poměrům), minimálně však 1 000 Kč.
  • Výše příspěvku na zvláštní pomůcku (motorové vozidlo) se stanoví s přihlédnutím k četnosti a důvodu dopravy, příjmu osoby a příjmu osob s ní společně posuzovaných a celkovým sociálním a majetkovým poměrům. Maximální výše příspěvku na zvláštní pomůcku (motorové vozidlo) činí 200 000 Kč.
  • Limity: Maximální výše příspěvku na zvláštní pomůcku činí 350 000 Kč; 400 000 Kč v případě příspěvku na zvláštní pomůcku na pořízení schodišťové plošiny. Součet vyplacených příspěvků na zvláštní pomůcku nesmí v 60 kalendářních měsících po sobě jdoucích přesáhnout částku 800 000 Kč; 850 000 Kč, pokud v této době byl poskytnut příspěvek na zvláštní pomůcku na pořízení schodišťové plošiny. 

Osoba, které byl vyplacen příspěvek na zvláštní pomůcku, je povinna tento příspěvek nebo jeho poměrnou část vrátit, jestliže

  • nepoužila příspěvek do 3 měsíců ode dne jeho vyplacení nebo ve lhůtě stanovené krajskou pobočkou ÚP na pořízení zvláštní pomůcky 
  • nepoužila vyplacený příspěvek v plné výši do 3 měsíců ode dne jeho vyplacení nebo ve lhůtě stanovené krajskou pobočkou ÚP 
  • v období před uplynutím 60 kalendářních měsíců po sobě jdoucích ode dne vyplacení příspěvku nebo v období před uplynutím 120 kalendářních měsíců po sobě jdoucích ode dne vyplacení příspěvku poskytnutého na pořízení motorového vozidla pozbyla vlastnické právo ke zvláštní pomůcce 
  • v období před uplynutím 60 kalendářních měsíců po sobě jdoucích ode dne vyplacení příspěvku nebo v období před uplynutím 120 kalendářních měsíců po sobě jdoucích ode dne vyplacení příspěvku poskytnutého na pořízení motorového vozidla přestala zvláštní pomůcku užívat 
  • se přestala opakovaně dopravovat nebo přestala být schopna převozu motorovým vozidlem, byl-li vyplacen příspěvek na pořízení motorového vozidla 
  • použila příspěvek v rozporu s rozhodnutím o jeho přiznání
  • nebo se prokáže, že osoba, uvedla v žádosti o příspěvek na zvláštní pomůcku nepravdivé nebo zkreslené údaje. 

Osoba není povinna vyplacený příspěvek na zvláštní pomůcku nebo jeho poměrnou část vrátit, jestliže

  • v období před uplynutím 60 kalendářních měsíců po sobě jdoucích ode dne jeho vyplacení přestala užívat zvláštní pomůcku z důvodu změny zdravotního stavu nebo v období před uplynutím 120 kalendářních měsíců po sobě jdoucích ode dne vyplacení příspěvku poskytnutého na pořízení motorového vozidla se z důvodu změny zdravotního stavu přestala opakovaně dopravovat nebo pozbyla schopnost být převážena motorovým vozidlem 
  • byl vyplacen příspěvek na pořízení vodícího psa a pes v období před uplynutím 60 kalendářních měsíců po sobě jdoucích ode dne vyplacení příspěvku zemře nebo ztratí své dovednosti z důvodu onemocnění nebo úrazu, k němuž došlo bez zavinění příjemce dávky 
  • zemřela. 

Povinnost vrátit poměrnou část příspěvku nevzniká, jestliže tato částka nepřesahuje 100 Kč. Krajská pobočka Úřadu práce může z důvodů hodných zvláštního zřetele rozhodnout o prominutí povinnosti vrátit příspěvek na zvláštní pomůcku nebo jeho poměrnou část.

Zdroj: https://portal.mpsv.cz/soc/dzp/pomucka

 

Doporučujeme pečovatelskou službu

Agentura Selma Pečovatelska služba - Ostrava

se specializuje na pomoc seniorům v jejich domácím prostředí. Poskytuje poradenství, podporu a pomoc také rodinám a dalším osobám pečujícím o osobu blízkou.

tel: +420 773 99 33 59

http://www.agenturaselma.cz

TOPlist